Čo nerobiť pri cvičení v tehotenstve – týmto cvikom sa vyhnite

Tehotná žena cvičí s činkami

V minulosti, keď bola žena tehotná a niekomu sa zverila, že cvičí, mnoho ľudí to bralo ako niečo zlé. Časy sa však menia a prichádza doba, kedy aj samotní doktori odporúčajú tehotným ženám pohyb, cvičenie a zdravší životný štýl. Čomu sa však pri cvičení vyhýbať?

Prečo cvičiť v tehotenstve

Cvičenie v tehotenstve má množstvo pozitív. Podporuje u tehotných lepší spánok, viac sily a vytrvalosti, a v neposlednom rade zlepšuje náladu. Taktiež čerstvé mamičky a ženy po pôrode sa následne vďaka cvičeniu v tehotenstve rýchlejšie regenerujú a majú dobré návyky, ktoré pokračujú aj po pôrode.

Každé tehotenstvo je iné

Samozrejme, každé tehotenstvo je individuálne a v každom prípade sa žena musí poradiť so svojím doktorom, či to, čo robí, je pre budúce bábätko a aj pre ňu samú v poriadku. Ďalšia vec je, že keď žena necvičila predtým, ako otehotnela, v tehotenstve nie je vhodný čas na radikálne zmeny a ťažké tréningy.

Netreba sa porovnávať

Podotkneme, že ideálne je, aby sa tehotná žena neporovnávala s druhými ženami. Vieme, že v dobe Instagramu, Facebooku a všeobecne sociálnych sietí to nie je jednoduché. Videli sme už asi všetko, od yogi v 9-tom mesiaci, kde tehotné robili stojky, až po crossfitterky v treťom trimestri, čo robia všetko ako pred tehotenstvom.

Toto sú však prípady, kedy to ten človek robí už naozaj veľmi dlho, pozná svoje telo a svoje limity. Aj preto sa neodporúča, aby to niekto bez tých istých skúsenosti opakoval.

Tehotná žena cvičí s činkami
Tehotná žena cvičí s činkami

Robte to, čo vás baví a čo je pre vás najlepšie

Každopádne, tehotná žena by mala robiť od začiatku len to najlepšie pre seba a svoje zdravie. Ak ste boli aktívna pred tehotenstvom a nemáte žiadne rizikové tehotenské problémy, môžete pokračovať ďalej.

Kedysi doktori odporúčali, že tehotná žena by nemala prekročiť tep 140 bpm, avšak teraz je vraj rozhodne lepšie riadiť sa ani nie tak číslami, ako tým, že žena bude schopná udržať počas cvičenia konverzáciu.

Ďalšie rady

Medzi ďalšie rady pre tehotné ženy pri cvičení patrí napríklad tá, v ktorej by žena nemala ležať na chrbte dlhší čas, teda viac ako 5-10 minút, a to hlavne ku koncu tehotenstva. Koncom druhého a začiatkom tretieho trimestra (cca 20. týždeň) začína byť plod ťažší. Keď si žena ľahne, je riziko, že jej plod pritlačí jednu z hlavných tepien. V tomto prípade môže prísť k nedokrveniu plodu a žena môže dostať závrat a pocítiť nevoľnosť.

Posilňovanie – áno, alebo nie?

Ak žena rada posilňuje, musí si dávať pozor na to, aby sa jej pri istých cvikoch nešpicatelo brucho. Akonáhle bruško zošpicatie, vzniká tlak na brušné svalstvo, ktoré sa môže pri nevhodných cvikoch rozdeliť. Žena by preto mala trénovať vhodné dýchanie a cviky na spevnenie brušných svalov a panvového dna.

Počas tehotenstva sa vyplavujú iste hormóny, ktoré tiež ovplyvňujú cvičenie. Žena musí byť opatrnejšia už len z toho dôvodu, že cviky, ktoré boli samozrejmosťou pred tehotenstvom, už nemusia byť pohodlné alebo vhodné. Tieto hormóny spôsobujú uvoľnenie kĺbov a šliach. Prudké pohyby, ako skákanie alebo rýchle otáčanie pásom, sa neodporúčajú.

Ktoré športy sú nevhodné?

Sú športy, pri ktorých sú časté pády a otrasy. Niektoré športy si zase vyžadujú veľa rovnováhy. Tieto cvičenia sú bez predošlej konzultácie s doktorom považované za nevhodné pre tehotné ženy.

Medzi takéto športy patrí napríklad hokej, jazda na koni, ale aj obyčajná jazda na bicykli. Kontaktné športy ako kickboxing alebo tenis sa pri tehotenstve taktiež neodporúčajú.

Poraďte sa s lekárom

Každopádne, alfa a omega cvičenia v tehotenstve je poradiť sa so svojím doktorom. Dbajte na svoje zdravie a zdravie vášho nenarodeného bábätka.

V prípade, ak sa vám článok páči, prihláste sa na odber nášho newsletteru, v ktorom vždy nájdete najnovšie články a štúdie pripravené s odborníkmi v oblasti výchovy a starostlivosti o dieťa. Spolu s newslettrom od nás obdržíte zľavu 10 % pri každom nákupe v našom E-shope a budete informovaný o akciách a súťažiach na našej stránke.

Scroll to Top